No SSO cookie

A gyakori tejfogyasztás okosabbá tesz

Feltette: dátum: 2012. feb. 20.

(0/0)
  • Minél gyakrabban fogyasztunk tejet és tejterméket, annál jobban működik az agyunk – derül ki az amerikai Maine Egyetem felméréséből.

  • A 2012 januárjában publikált tanulmány szerint azoknál, akik naponta legalább egyszer fogyasztanak tejet vagy tejterméket, fejlettebb az általános, vizuális-térbeli és verbális memória, mint a tejet ritkábban vagy egyáltalán nem fogyasztóknál. Emellett a tejivók általános szellemi képességeiket tekintve is lekörözték a kutatásban részt vevő partnereiket. A napi tejfogyasztók átlagosan 4-szer jobban teljesítettek a memóriateszteken, pontosabban emlékeztek képi és térbeli elemekre és 5-ször jobb eredményt értek el a gondolkodás és memória összesített vizsgálata során, mint azok, akik ritkábban vagy egyáltalán nem isznak tejet.

    Több tej, jobb memória

    A Maine Egyetem vizsgálata során 972, tejfogyasztási szokásaik alapján csoportosított személy szellemi képességeit és memóriáját tesztelték. Minden csoportnál külön felmérték a globális, vizuális-térbeli és verbális memóriát, valamint a rövid távú memóriát. A longitudinális, azaz különböző időpontokban készített adatfelvételen alapuló vizsgálat eredménye szerint azoknál, akik hetente 5-6-szor vagy naponta fogyasztottak tejterméket, minden vizsgált agyi funkció jobb értéket mutatott.

    „Az egyetemi kutatócsoport, G.E. Crichton és munkatársai felmérése igazolta, hogy a tejtermékek fogyasztása pozitív összefüggésben áll a kognitív teljesítményekkel, vagyis a tejet gyakrabban fogyasztók jobban emlékeztek az olvasott vagy látott információkra” – mondta Dr. Matos Lajos kardiológus, a kutatás ismertetője. „Minden tényezőt egybevetve, a kutatás igazolta, hogy az agyi teljesítmény a tejfogyasztás mértékét követve, lineárisan nő: minél több tejet iszunk, annál jobb az agyunk teljesítőképessége.

    Az egészséges étrend részeként napi fél liter tej vagy ezzel egyenértékű tejtermék fogyasztása javasolt” – tette hozzá a szívgyógyász szakorvos.

    Mindazonáltal nem csak a tejfogyasztás mértéke, de a tej zsírtartalma is befolyásolta a kutatás eredményeit. Az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztók jobban teljesítettek a teszteken, mint a teljes tejet kedvelők.

    Kutatás az időskori elbutulás megelőzésére

    A népesség elöregedésével egyre inkább előtérbe kerül az időskori elbutulás megelőzése. Az egészséges étrend nagyobb szerepet játszik ebben, mint gondolnánk! A tejtermékek fogyasztása nemcsak csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedés kockázatát, de jó hatással van az észlelésre, figyelemre, emlékezésre és gondolkodásra, vagyis a kognitív képességekre. Az e témában született legfrissebb, amerikai kutatás célja annak igazolása volt, hogy a tej és tejtermékek fogyasztásának mértéke összefüggésben áll az agyi teljesítőképességgel.

    Miért?

    Az eddigi tanulmányoknak nem sikerült feltárniuk, hogyan befolyásolja a tej a kognitív funkciókat. Mivel azonban a tej csökkenti mind a szív- és érrendszeri betegségek, mind az elhízás, a 2-es típusú diabétesz, a magas vérnyomás és a zsíranyagcsere betegség esélyét, közvetve a szellemi képességekre is jó hatással van. A tanulmány szerzői szerint tehát, ha valaki sok tejet iszik, jó eséllyel megelőzheti ezeket a betegségeket, melyek vélhetően nagymértékben befolyásolhatják az agyi képességeket.

    A tejfogyasztók nem csak okosabbak

    A rangos Maine Egyetem felmérése azt is rögzítette, hogy a tejtermékeket naponta fogyasztók körében magasabb volt az elvégzett iskolai évek száma és kevesebbet dohányoztak. Chrichton és munkatársai emellett igazolták azt a korábbi tanulmányban ismertetett tényt, hogy a rendszeres tejfogyasztók derékmérete kisebb azokénál, akik nem fogyasztottak naponta tejterméket. A kevésbé lelkes tejfogyasztóknál nagyobb mértékben jegyeztek fel depressziót, alacsony folsav szintet, valamint jóval gyakoribb szívproblémát és szívritmuszavart.

    A kutatásból az is kiderült, hogy érdekes módon a tejtermékeket kevésbé fogyasztók gyakrabban fogyasztanak alkoholt, zsírt és édességet és ritkábban zöldségeket, mint a napi tejfogyasztók.


 

Hozzászólások (0)

 
Hozzászólás küldéséhez vagy Regisztráció.
 

Bejelentkezés

Nem vagy még felhasználónk?

Csak pár percbe telik a regisztrálás.

Regisztráció

E-mail cím
Jelszó
Láthatalan a fórumon (Nem jelensz meg az aktív felhasználók listájában)
 
Elfelejtetted a jelszavad?
Regisztráció